W takim przypadku należy wybrać literaturę polską z Grupy 1 oraz język angielski i język hiszpański z Grupy 2. W tej konfiguracji nie jest możliwe wybranie Visual Arts z Grupy 6, ponieważ wybór dwóch języków z Grupy 2 wyczerpuje miejsce na przedmiot artystyczny
W prezentacji o dostępnych przedmiotach w KE będzie to Option 1.
Tak, hiszpański może być wybrany na poziomie Higher Level (HL) w programie IB, ale należy pamiętać, że utworzenie grupy językowej zależy od minimalnej liczby chętnych uczniów, wymaganej do jej rozpoczęcia.
Tak, polskie uczelnie akceptują maturę IB jako równoważną polskiej maturze, co umożliwia aplikację na studia w Polsce. Warto jednak sprawdzić specyficzne wymagania uczelni, ponieważ niektóre kierunki mogą wymagać zdawania określonych przedmiotów na odpowiednim poziomie lub przedstawienia wyników z dodatkowych egzaminów kwalifikacyjnych.
Egzamin maturalny z języka polskiego w programie IB różni się od polskiej matury i obejmuje zarówno literaturę, jak i umiejętności analityczne oraz komunikacyjne. Składa się z następujących komponentów:
Analiza tekstu pisemnego (Paper 1 w czasie sesji egzaminacyjnej)
Uczniowie analizują nieznany wcześniej tekst literacki lub nieliteracki. Zadanie polega na szczegółowej analizie treści i formy, a także kontekstu dzieła. Egzamin sprawdza umiejętność interpretacji tekstów oraz posługiwania się językiem polskim w analizie.Esej literacki (Paper 2 w czasie sesji egzaminacyjnej)
Dotyczy on książek, które były omawiane na zajęciach. Uczniowie wybierają jeden z kilku tematów dotyczących poznanych utworów literackich i piszą esej, w którym analizują i argumentują na temat wybranych aspektów dzieł. W ten sposób sprawdzana jest wiedza ucznia na temat literatury oraz umiejętność krytycznego myślenia.Ustna prezentacja i dyskusja (maj/czerwiec IB1)
Na poziomie Standard Level (SL) i Higher Level (HL) uczniowie przygotowują ustną analizę dwóch tekstów przerabianych w trakcie kursu, a także mają okazję omówić inne utwory literackie. Część ta oceniana jest przez nauczyciela i stanowi integralną część oceny końcowej.- HL Essay (w ramach IB2) w ramach języka polskiego w Grupie 2 to esej pisany przez uczniów na poziomie Higher Level (HL). Jego celem jest pogłębienie umiejętności analizy i krytycznego myślenia w języku obcym, którym w tym przypadku jest język polski.
Extended Essay (jeśli wybrany przez ucznia z języka polskiego)
Uczniowie mogą wybrać temat z literatury polskiej na rozszerzoną pracę badawczą (Extended Essay), co daje im możliwość pogłębienia wiedzy i rozwijania umiejętności analitycznych na temat literatury polskiej.
Całość egzaminu maturalnego z języka polskiego w IB sprawdza zarówno znajomość literatury, jak i zdolności analityczne, argumentacyjne oraz językowe, które uczniowie rozwijają podczas dwuletniego kursu.
Poniżej przedstawiam zespół osób, które mogą pomóc. Wychowawca klasy, koordynator klas preIB Pan Grzegorz Całko, Pani pedagog i doradca zawodowy Pani Weronika Waz-Włodarczyk, koordynator IB Pani Edyta Zając.
Tak, wybór języka angielskiego w Grupie 1 wyklucza możliwość ponownego wyboru angielskiego w Grupie 2. W Grupie 2 uczeń może wybrać jedynie inny język obcy, ponieważ angielski jest już traktowany jako język główny w ramach Grupy 1.
CAS (Creativity, Activity, Service)
CAS to obowiązkowy komponent IB, który rozwija umiejętności praktyczne i osobiste uczniów. Program CAS trwa przez dwie klasy IB do jego zaliczenia uczeń musi udokumentować 18 miesięcy aktywności w 3 różnych obszarach:
Creativity – Projekty artystyczne i twórcze
- Przykłady: Organizacja warsztatów fotograficznych dla młodszych uczniów, prowadzenie zajęć z tańca współczesnego, udział w tworzeniu szkolnego czasopisma.
Activity – Aktywność fizyczna
- Przykłady: Przygotowania do lokalnego biegu charytatywnego, regularne treningi piłki nożnej z grupą, udział w zawodach sportowych.
Service – Wolontariat i pomoc społeczna
- Przykłady: Organizacja zbiórki darów dla schroniska dla zwierząt, pomoc w nauce uczniom młodszych klas, wsparcie w lokalnym domu seniora.
W ramach CAS, oprócz realizacji pojedynczych aktywności, uczeń wspólnie z grupą innych uczniów musi zrealizować przynajmniej jeden projekt CAS, który trwa co najmniej miesiąc.
Przykład:
Uczeń stworzył program wsparcia językowego dla dzieci uchodźców. W ramach Creativity przygotował materiały dydaktyczne i prezentacje, w Activity angażował dzieci w gry ruchowe połączone z nauką słownictwa, a w Service prowadził zajęcia, rozwijając kompetencje językowe dzieci i promując integrację.
Extended Essay
Jest to praca badawcza, którą uczniowie piszą samodzielnie na wybrany przez siebie temat z zakresu jednego z przedmiotów IB. Esej wymaga pogłębionych badań i liczy około 4000 słów.
Wymagania formalne EE:
- Wybór tematu musi być zatwierdzony przez nauczyciela, który pełni rolę mentora.
- Uczeń dokumentuje swój proces badawczy, co obejmuje m.in. pierwsze pomysły, poszukiwanie literatury, metody badawcze, a także spotkania z mentorem.
- EE kończy się obligatoryjną refleksją na temat procesu badawczego, którą uczeń zamieszcza w dokumentacji.
Nie. Realizacja CAS rozpoczyna się wraz ze startem klasy IB1.
Tak. Będą organizowane takie spotkania dla uczniów preIB2